Interactive Brokers is een online broker die is opgericht in 1977 in de Verenigde Staten. Als broker is het bedrijf medeverantwoordelijk voor meer dan 2 miljoen transacties per dag. Er kan gehandeld worden in verschillende instrumenten zoals aandelen, opties, valutaparen, indices, grondstoffen en obligaties. In deze Interactive Brokers review vertellen we u meer over de ervaringen met deze broker, leest u over de voor- en nadelen die aan een account bij Interactive Brokers verbonden zijn, hoe u een account kunt aanmaken, hoe het gesteld is met de veiligheid en de betrouwbaarheid van de partij, welke betaalmiddelen er gebruikt kunnen worden voor het storten en opnemen van geld, hoe u een account kunt aanmaken, welke accounts u kunt kiezen en hoe de Interactive Brokers klantenservice eruitziet.
Hoe zijn de Interactive Brokers ervaringen?
De ervaring met Interactive Brokers is positief in verschillende opzichten. Het is prettig om te beginnen met beleggen bij de broker door te kiezen voor een demo-account. Daarmee kunt u oefenen met de mogelijkheden die er zijn om te handelen in verschillende instrumenten. De veiligheid is goed op orde en uw geld is ook op meerdere vlakken beschermd. Minpuntjes zijn onder meer het feit dat betalen slechts mogelijk is met een bankoverschrijving en dat er kosten gerekend worden voor inactiviteit. Voor het gemak hebben we enkele van de voor- en nadelen hieronder voor u op een rij gezet.
Voordelen Interactive Brokers
Om u te overtuigen van de voordelen die u kunt verwachten van beleggen bij Interactive Brokers, hebben we enkele pluspunten voor u benoemd. Deze zijn onder andere:
- Beleggen bij Interactive Brokers kan door gebruik te maken van een handige app;
- Er zijn verschillende platformen beschikbaar;
- De broker wordt gereguleerd door verschillende autoriteiten waaronder door de Financial Conduct Authority (FCA);
- U kunt kennismaken met de dienstverlener door het aanmaken van een demo-account;
- Klantengelden worden gescheiden van het vermogen van Interactive Brokers op aparte rekeningen.
Nadelen
Er zijn ook enkele nadelen te benoemen zoals:
- Om te beleggen moet er een minimale storting van € 2000,- worden gedaan;
- De Interactive Brokers klantenservice is niet in het Nederlands beschikbaar;
- Slechts 1 betaalmethode mogelijk;
- Er worden kosten gerekend voor inactiviteit van het account.
Is Interactive Brokers scam: betrouwbaarheid en veiligheid
Interactivebrokers moet ook betrouwbaar en veilig zijn voordat u een account aanmaakt. Daarom hebben we gekeken naar verschillende aspecten die hieraan bijdragen. Zo wordt de Interactive Brokers Group gereguleerd door verschillende instanties en is het in bezit van de juiste licenties en vergunningen om zijn diensten aan te mogen bieden. Voor de veiligheid zijn er ook maatregelen getroffen die ervoor moeten zorgen dat uw account, uw gegevens en uw beleggingen veilig zijn. Uiteraard zijn er ook regels en maatregelen die ervoor zorgen dat uw geld veilig is bij Interactive Brokers.
Hoe zit het met de regulering en licenties van Interactive Brokers?
Interactive Brokers wordt gecontroleerd en gereguleerd door de Financial Conduct Authority (FCA) in het Verenigd Koninkrijk en door verschillende andere instanties. Deze autoriteiten zien toe op het naleven van de wet- en regelgeving die betrekking hebben op het aanbieden van diensten om te beleggen. Interactive Brokers Nederland is hier niet direct gereguleerd door de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Doordat er meerdere licenties aanwezig zijn en verschillende instanties toezicht houden op het naleven van de regels, kunnen we ervan uitgaan dat Interactive Brokers een betrouwbare partij is.
Veiligheid van uw geld
U wilt uiteraard ook dat uw geld op een veilige manier bewaard en gebruikt kan roden. Daarvoor zijn ook meerdere maatregelen genomen. Deze maatregelen zorgen ervoor dat u zich geen zorgen hoeft te maken bij een eventueel faillissement van Interactive Brokers of dat u het geld verliest door oplichting. Veiligheidsmaatregelen die de broker genomen heeft zijn onder andere:
- Het storten van uw geld op aparte rekeningen. Hierdoor wordt het vermogen van Interactive Brokers gescheiden gehouden van uw geld. De firma kan hier niet bij, ook niet als zij in financiële problemen verkeren. Bijkomend voordeel is dan ook dat eventuele schuldeisers geen aanspraak kunnen maken op dit vermogen;
- Als broker is Interactive Brokers lid van het financial Services Compensation Scheme (FSCS). Mochten er toch financiële problemen ontstaan bij het bedrijf, dan is uw vermogen tot een bepaald bedrag verzekerd;
- Uw rekening wordt ook beschermd via de Securities Investor Protection Corporation (SIPC) bij een eventueel faillissement.
Gebruik van SSL-encryptie
De beveiliging van de verbinding tussen uw apparaat en de servers van Interactive Brokers is uiteraard van groot belang. Daarom wordt er gebruik gemaakt van verschillende veiligheidsmaatregelen. Een maatregel die hiervoor genomen is, is een SSL-encryptie. Met deze encryptie wordt er een versleutelde verbinding gemaakt tussen uw apparaat en de website. Door de beveiliging zijn uw gegevens, uw geld en andere zaken beschermd tegen invloeden van buitenaf. SSL staat voor Secure Sockets Layer en is te herkennen aan het slotje in de adresbalk naast het webadres.
Hoe maakt u een account aan bij Interactive Brokers?
Als u wilt beleggen met een account van Interactive Brokers, dan moet u dit account eerst aanmaken. Voor het gemak hebben we hieronder stap voor stap neergezet hoe u een account kunt openen bij de organisatie.
- Op de website van Interactive Brokers klikt u op de knop met “Open Account”;
- U kunt vervolgens uw gegevens invullen in een online formulier. Er wordt een e-mailadres gevraagd, een gebruikersnaam, een wachtwoord en het land waarin u woont;
- Als u de gegevens hebt ingevuld, dan klikt u op “Create Account”;
- U ontvangt vervolgens een e-mail met daarin een link om het account te activeren. Door op de link te klikken gaat u terug naar de website en kunt u de aanvraag verder indienen;
- Er worden vervolgens verschillende gegevens gevraagd die nodig zijn om een account te openen. Dit betreft informatie over uw persoonlijke gegevens, uw financiële situatie, uw inkomen, de ervaring en kennis die u heeft met beleggen en belastingen;
- Als u alle informatie hebt opgegeven, kunt u de voorwaarden doornemen en daarmee akkoord gaan;
- De volgende stap is het uploaden van een geldig legitimatiebewijs en andere documenten die gevraagd worden;
- Nadat u dat gedaan hebt, kunt u binnen twee dagen een reactie verwachten van Interactive Brokers. Alle gegevens worden gecontroleerd en bij goedkeuring wordt het account geactiveerd voor gebruik.
Voorwaarden Interactive Brokers
In de voorgaande stappen heeft u al enkele voorwaarden kunnen lezen voor het openen van een account bij Interactive Brokers. U moet om te beginnen 18 jaar of ouder zijn en een eigen vermogen hebben. Om die reden moeten er gegevens en documenten met betrekking tot uw identiteit, inkomen, vermogen en uitgaven worden aangeleverd. Er worden ook vragen gesteld die betrekking hebben op de ervaring en kennis die u heeft met betrekking tot beleggen. Dat is allemaal nodig om een aanvraag voor een Interactive Brokers account goed te kunnen keuren.
Account overzicht
Voor het openen van een Interactive Brokers account heeft u verschillende opties. Er worden accounts aangeboden voor individuele gebruikers en voor bedrijven. Het is afhankelijk van uw wensen, ervaring en behoeften welke keuze u maakt. Als u een account heeft aangemaakt, dan kunt u met de Interactive Brokers webtrader aan de slag om te beleggen. Hieronder hebben we de verschillende accounts voor u op een rij gezet:
- Demo-account: dit account geeft u een virtueel bedrag dat u kunt gebruiken om kennis te maken met de dienstverlening en om te leren beleggen zonder risico’s;
- Individual account: hiermee kunt u beleggen als individu. U heeft toegang tot het platform dat gebruikt wordt door Interactive Brokers en kunt alle functies gebruiken;
- Joint account: dit type account heeft dezelfde eigenschappen als het voorgaande account, met als enig verschil dat er meerdere eigenaars kunnen zijn;
- Trust account: uw account en uw beleggingen worden voor u beheert, zonder dat u daar omkijken naar heeft;
- Friends & Family account: hiermee kunt u een account aanmaken voor een groep tot maximaal 15 gebruikers;
- Small Business account: een rekening die geopend kan worden door kleine bedrijven om mee te beleggen;
- Advisor account: kan geopend worden door een externe partij die voor andere belegt en portefeuilles beheerd.
Interactive Brokers betaalmethoden
Het storten van geld op uw rekening om vervolgens mee te beleggen kan bij Interactive Brokers alleen door een bankoverschrijving als u klant bent in Nederland. In andere landen, zoals in Canada en de Verenigde Staten, zijn er wel verschillende andere betaalmethoden beschikbaar. Het storten van geld op de rekening via een bankoverschrijving kan tot 4 werkdagen duren, voordat u het tot uw beschikking heeft. Voor het storten van geld op de rekening worden geen Interactive Brokers fees in rekening gebracht. De minimale storting die gedaan moet worden is € 1,-. Als u echter serieus wilt beleggen, dan is er een minimale storting vereist van € 2000,-. Wilt u geld opnemen van uw Interactive Brokers account, dan is dat in het begin kosteloos. Na een maand betaalt u per transactie een bedrag van € 8,- aan kosten. Ook voor het opnemen van geld geldt dat het meerdere dagen kan duren voordat u het op uw bankrekening heeft staan.
Aanbod bij Interactive Brokers
Het aanbod van Interactive Brokers bestaat uit verschillende instrumenten. Het aanbod is zeer ruim en u kunt op elke gewenste manier beleggen. De instrumenten die door de broker worden aangeboden zijn onder meer:
- Aandelen op 135 markten in 22 landen;
- ETF’s op 28 markten in 14 landen;
- Opties voor aandelen, indices en valuta in Noord-Amerika, Europa en Azië;
- Futures op 35 markten wereldwijd;
- Valutaparen zoals combinaties van onder andere USD, AUD, CAD, EUR, GPB, PLN, SEK en meer;
- Obligaties en fondsen.
Kosten Interactive Brokers
Als u gebruik wilt maken van de diensten die door Interactive Brokers worden aangeboden, dan worden daarvoor kosten in rekening gebracht. De kosten verschillen per dienst en zijn verdeeld in vaste kosten en variabele kosten. De vaste kosten zijn Interactive Brokers fees die u betaald voor het handelen in bepaalde instrumenten. De variabele kosten zijn gebaseerd op de hoeveelheid handelingen die u doet gedurende een maand. Naast deze kosten worden er ook kosten gerekend voor de afzonderlijke financiële instrumenten. Voor een compleet overzicht is het verstandig om de website van Interactive Brokers goed te raadplegen. Maakt u geen of weinig gebruik van uw account, dan worden daar ook kosten voor gerekend. Staat er minder dan € 2000,- op uw rekening en wordt er niet voor minimaal € 20,- aan kosten verhandeld, dan betaalt u € 20,- per maand aan inactiviteitskosten.
Educatie Interactive Brokers
Om klanten meer te leren over beleggen en over gerelateerde onderwerpen, wordt er veel aandacht besteed aan educatie. Bij Interactive Brokers zijn er verschillende mogelijkheden om te leren over beleggen, over de instrumenten waarin u kunt handelen, het account, het platform en nog meer. U kunt gebruik maken van video’s, handleidingen en documenten die hier meer over vertellen. Interactive Brokers biedt dit aan voor beginnende beleggers en om ervaren beleggers meer inzichten en kennis te geven om op de beste manier te kunnen beleggen in de toekomst.
Klantenservice InteractiveBrokers
De Interactive Brokers klantenservice zorgt op verschillende manieren voor ondersteuning van gebruikers. Als u vragen heeft, dan kunt u al veel antwoorden direct vinden bij de sectie voor veelgestelde vragen. U kunt daar gebruik maken van een zoekfunctie om antwoord te krijgen op alle vragen die u heeft. Vindt u niet waar u naar op zoek bent, dan kunt u contact opnemen met de klantenservice. Dat kan bij Interactive Brokers op verschillende manieren. U kunt altijd een e-mail sturen waarop, in de regel, binnen 24 uur een antwoord zal worden gegeven. Het telefoonnummer van InteractiveBrokers is 24 uur per dag te bereiken en het is mogelijk om van maandag tot en met vrijdag 24 uur per dag gebruik te maken van een live chat.
Conclusie Interactive Brokers review
Als broker heeft Interactive Brokers voor- en nadelen. Het is prettig dat er een ruime keuze is uit instrumenten en accounts, we vinden het daarentegen jammer dat het slechts alleen mogelijk is om geld te storten of op te nemen via een bankoverschrijving. De klantenservice is goed geregeld en kan voor de beste ondersteuning zorgen. Voor beginners is er genoeg informatie en materiaal beschikbaar om aan de slag te gaan en een account is eenvoudig aan te maken. Bent u naar aanleiding van deze Interactive Brokers review nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor u? Maakt u dan een vergelijking met andere brokers met onze vergelijker.