[rank_math_breadcrumb]

Hoe moet je een creditcard betaling terugdraaien? | Alles wat je erover moet weten!

door | jun 15, 2022 | Creditcard | 0 Reacties

Een creditcard is een betaalmiddel dat erg veilig is en vaak gebruikt wordt voor grote aankopen. Daarnaast wil het wel eens voorkomen dat er een onterechte afschrijving plaatsvind. Dit kan in sommige gevallen erg onschuldig zijn, omdat dit bijvoorbeeld een abonnement of lidmaatschap is dat je enkele dagen geleden hebt opgezegd. Het kan dan zijn […]
N
Creditcards vergelijken

Online aanvraag binnen mum van tijd

N
Onafhankelijk & Gratis

Wij zijn 100% onafhankelijk

N
Betrouwbare creditcardverleners
Wij vergelijken enkel betrouwbare partijen
  • Wereldwijd geaccepteerd
  • 3 jaar geldig
  • Eenmalige bijdrage van €65,-
  • Geen bestedingslimiet
  • 180 dagen verzekerd tegen verlies, diefstal en beschadiging
  • Aflevergarantie & bankonafhankelijk

AANVRAGEN

★★★★: 4,7/5

zakelijke lening

Een creditcard is een betaalmiddel dat erg veilig is en vaak gebruikt wordt voor grote aankopen. Daarnaast wil het wel eens voorkomen dat er een onterechte afschrijving plaatsvind.

Dit kan in sommige gevallen erg onschuldig zijn, omdat dit bijvoorbeeld een abonnement of lidmaatschap is dat je enkele dagen geleden hebt opgezegd. Het kan dan zijn dat jouw naam nog niet uit het systeem is.

Ook kan het zijn dat een verkoper zijn afspraak niet is nagekomen en zijn product niet heeft geleverd. In dit geval kun je de creditcard betaling storneren (terugdraaien).

Bovendien kun je in meerdere gevallen een betaling met de creditcard terugboeken. Daarom gaan wij jou op deze pagina meer vertellen over de verschillende situaties waarin het terugboeken van een creditcard betaling mogelijk is.

Wanneer kan ik een creditcard betaling terugdraaien?

Wil je een creditcard afschrijving terugboeken omdat dit onterecht is? Lees deze pagina dan zorgvuldig door, want wij gaan jou hier precies vertellen wanneer je een betaling met de creditcard terug kan boeken.

Zo kun je in veel verschillende gevallen een creditcard betaling terugdraaien, omdat deze als onterecht wordt verklaard. Hieronder hebben wij alle mogelijke situaties voor jou onder elkaar gezet, zodat jij precies kunt zien wanneer je recht hebt op een terugboeking van het geld.

Onterecht bedrag afgeschreven: kan ik de creditcard betaling storneren?

Wanneer er onterecht een bedrag van je creditcard rekening wordt afgeschreven zijn er twee opties. Is het bedrag door een onbekend bedrijf afgeschreven, waar je zelf nog nooit zaken mee hebt gedaan? Dan is het verstandig om zo snel mogelijk contact op te nemen met je creditcardmaatschappij.

Zij kunnen dan uitzoeken wat er aan de hand is, want er is een mogelijkheid dat het hierbij gaat om fraude. Bovendien kunnen zij dan de creditcard betaling terugdraaien als er sprake is van fraude.

  • Het kan ook zijn dat er een onterecht bedrag wordt afgeschreven bij een bedrijf waar je eerder zaken mee hebt gedaan. In dat geval is het slim om eerst contact op te nemen met het bedrijf om te vragen waar de betaling vandaan komt.

Als deze niet klopt of onterecht blijkt te zijn neem je contact op met de creditcardmaatschappij. Wil je de betaling van de creditcard terugboeken? Dan is hier meestal bewijs voor nodig. Een gesprek met het bedrijf, waarin jullie beide verklaren dat het onterecht is kan al veel doen.

Onterechte reservering gedaan, wat nu?

Wordt er een reservering gedaan met jou creditcard en wil je deze creditcard betaling terugdraaien? Dan is dat niet direct mogelijk. Bij een reservering is er namelijk nog geen sprake van een afschrijving, waardoor een creditcard betaling terugboeken niet mogelijk is.

Een reservering vervalt meestal na 20 dagen, mits het bedrijf deze niet verlengt. Neem daarom altijd direct contact op met het bedrijf die de reservering heeft gedaan. Zij vertellen jou dan meer over de reservering en kunnen deze misschien zelfs annuleren.

Betaling creditcard storneren als het product niet is ontvangen

Heb je een aankoop gedaan met je creditcard, maar is deze niet aangekomen? Dan wordt de afschrijving al gauw onterecht verklaard, waardoor een creditcard betaling terugdraaien meestal mogelijk is.

Natuurlijk neem je eerst contact op met het bedrijf waar je de aankoop hebt gedaan om te kijken of zij dit kunnen oplossen. Is het bedrijf failliet verklaard?

Dan is er soms de mogelijkheid om bij het garantiefonds van het bedrijf aan te kloppen. Mocht dit allemaal geen oplossing bieden? Dan kun je de creditcard betaling terugdraaien door contact op te nemen met de creditcardmaatschappij.

Betaling met creditcard terugboeken bij incompleet of beschadigd product

Heb je een bestelling geplaatst voor een product, maar is deze niet compleet, beschadigd of voldoet het niet aan de specificaties? Dan kun je de betaling met je creditcard terugdraaien, maar eerst neem je contact op met het bedrijf.

  • Zo kijk je of het mogelijk is om het product te retourneren. Meestal ontvang je het geld dan binnen 5 tot 10 werkdagen terug op je rekening. Ontvang je het geld niet binnen de termijn van het bedrijf? Dan neem je contact op met de creditcardmaatschappij, zodat zij de creditcard betaling terugdraaien.

Hiervoor zijn wel enkele bewijsstukken nodig zoals een factuur, retour formulier of een schriftelijke toezegging van het bedrijf waarin staat vermeld dat je het bedrag terugkrijgt.

Te weinig of geen geld gekregen uit pinautomaat, wat te doen?

Je kunt een creditcard betaling terugdraaien als je in Nederland of het buitenland te weinig of zelfs helemaal geen geld hebt ontvangen uit een pinautomaat. Ben je in het buitenland? Kijk dan altijd eerst naar het verschil tussen de bedragen.

Het kan namelijk zijn dat je in het buitenland bepaalde kosten moet betalen, zoals transactiekosten, bankkosten en wisselkoersopslag. Is dit niet het geval en heb je duidelijk te weinig of niets ontvangen? Dan kan er sprake zijn van een storing of fraude.

Het is dan mogelijk om een verzoek in te dienen bij de creditcardmaatschappij die vervolgens de creditcard betaling terugdraaien.

Geld terugstorten bij verschillende banken

In Nederland zijn er verschillende grote banken die ook een creditcard aanbieden. Daarom krijgen we regelmatig de vraag: “Hoe kan ik een Rabobank creditcard betaling terugdraaien?”

Om deze reden gaan wij jou in dit stuk vertellen wanneer je dit kunt doen bij.

Daarnaast behandelen wij hier ook wanneer ING creditcard terugboeken mogelijk is. Hieronder zie je precies wat er mogelijk is bij deze twee banken aan de hand van een overzichtelijke tabel.

ING creditcard terugboeken:Rabobank creditcard terugboeken:
Mogelijk als er een onterecht bedrag van je ING creditcard is afgeschrevenJe kunt een Rabocard betaling terugdraaien bij een geschil met een verkoper
Een betaling met de ING creditcard terugboeken is mogelijk als je na 15 dagen nog steeds geen geld retour hebt ontvangenBijna al jouw aankopen zijn 180 of 360 dagen verzekerd tegen verlies, diefstal en beschadiging. Het aantal verschilt per creditcard
Je kunt de creditcard betaling terugdraaien als je na 30 dagen nog steeds geen product hebt ontvangenBij een onterechte reservering kun je de Rabobank creditcard betaling terugdraaien
Mogelijk om het bedrag terug te storen als het product verkeerd of nep isJe kunt mogelijk een Rabocard betaling terugdraaien als je een reis of concert hebt geboekt die door corona niet door kan gaan (geen garantie)
Nicolas Stenze

Auteur

Nicolas heeft een grote passie voor financiën en schrijft graag over alle onderwerpen met betrekking tot financiële producten. Naast auteur draagt Nicolas ook de verantwoordelijkheid van eindredacteur.

Geüpdatet op: aug 20, 2022 @ 13:34

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Prepaid | Eenmalige bijdrage: €65,-
  • Wereldwijd geaccepteerd
  • Geen bestedingslimiet & 3 jaar geldig
  • Geen BKR toetsing
  • Aflevergarantie & bankonafhankelijk
  • 180 dagen verzekerd tegen verlies, diefstal en beschadiging

DIRECT AANVRAGEN

★★★★: 4,7/5

Jaarlijkse bijdrage: €26,50
  • Wereldwijd geaccepteerd
  • Tot €5.000,- bestedingslimiet
  • 270 dagen aankoopverzekering
  • Aflevergarantie voor (online) bestellingen
  • Tot € 1.000 Noodgeld op reis
  • Eigen risico bij autohuur tot € 750,- verzekerd

DIRECT AANVRAGEN

★★★★: 4,5/5

Prepaid | Jaarlijkse bijdrage: €17,50,-
  • Wereldwijd geaccepteerd
  • Geen bestedingslimiet
  • 180 dagen aankoopverzekering
  • Geen BKR toetsing
  • Aanvullende Reisverzekeringen, 24/7 Fraudepreventie, Internet- en Aflevergarantie

DIRECT AANVRAGEN

★★★★: 4,8/5