Creditcards beginnen steeds meer aan populariteit te winnen, het zijn dan ook zeer betrouwbare en veilige betaalmiddelen voor in zowel het binnen- als buitenland. Heb je te maken gehad met diefstal, verlies of misbruik van de creditcard dan zul je zo snel mogelijk contact moeten opnemen met je persoonlijke creditcardmaatschappij. Heb je dit op tijd doorgegeven dan is er niets aan de hand, deze zaken zijn namelijk allemaal netjes verzekerd door de creditcardmaatschappij. Lees er alles over bij spaarbuidel.
Misbruik van een creditcard
Je zult het wellicht niet denken maar misbruik met creditcards komt vandaag de dag nog steeds voor, bijvoorbeeld door vrienden of zelfs eigen familieleden. Is dit je ook overkomen dan hoef je je in de meeste gevallen geen erge zorgen te maken, de meeste creditcardmaatschappijen zijn namelijk vrij mild en schappelijk wanneer het om dit soort gevallen gaat. Het is dan ook vaak zo dat onterechte afgeschreven bedragen volledig worden vergoed.
Om deze vergoeding te ontvangen is het wel essentieel dat je je zo snel mogelijk meld bij de maatschappij waar je aan verbonden bent, dit is ook het geval bij verlies of diefstal. In deze gevallen is het misschien nog wel belangrijker om te melden, na de melding wordt de kaart namelijk zo snel mogelijk geblokkeerd en kan de aansprakelijkheid zo ver mogelijk beperkt worden. Het is dan ook erg slim om te kiezen voor regelmatige tussentijdse controles van de afschrijvingen. Op deze manier weet je zeker dat niemand anders jouw creditcard verwaarloost.
Het blokkeren van de creditcard
Omdat een creditcard redelijk gevoelig is hebben de meeste creditcardmaatschappijen een speciaal telefoonnummer in het leven geroepen. Deze lijn is speciaal voor het melden van misbruik, fraude of diefstal. Je kunt dit telefoonnummer 24 uur per dag bereiken op elke dag van de week. Wanneer je je creditcard hebt laten blokkeren kan er niets meer gebeuren.
Houd er rekening mee dat er bij sommige maatschappijen een eigen risico in rekening wordt gebracht bij misbruik, dit is in het leven geroepen om roekeloos gedrag te voorkomen. Dit systeem wordt ook veelal gehanteerd bij tal van verschillende soorten verzekeringen.
Fraudepreventie door creditcardmaatschappijen
Het misbruik van creditcards is het allergrootste probleem van creditcardmaatschappijen, dit spreekt natuurlijk voor zich. Verstrekkers doen er dan ook zoveel mogelijk aan om eventuele misbruik en fraude te voorkomen. Elke dag worden er miljoenen betalingen gecontroleerd met behulp van gespecialiseerde software.
Wordt er een verdachte transactie met je creditcard verricht dan zal deze er worden uitgepikt, om fraude te voorkomen wordt de creditcard automatisch geblokkeerd. Hier wordt u natuurlijk wel netjes van op de hoogte gebracht maar als het goed is zult u hier zelf eerst achter komen. U moet namelijk zo snel mogelijk iets laten weten wanneer u denkt dat er iets niet in de smiezen is.
0 reacties