Misschien is het al vaker voorgekomen dat je er achter kwam dat je een creditcard verloren bent, dan zal je al weten wat je te doen staat. Is het de eerste keer dat je een creditcard verliest? Dan is dit artikel wellicht iets voor jou, wij gaan je uitleggen wat je moet doen op het moment dat je een creditcard bent verloren. Moet je bijvoorbeeld een creditcard verzekering hebben om de kosten hiervan te dekken? Of kost dit geen geld?
Wij proberen zo goed mogelijk uit te leggen welke acties je moet ondernemen en wat het verschil is, iedere aanbieder heeft hier zo zijn eigen procedure voor. Lees vooral verder als je benieuwd bent wat je moet doen na het verliezen van jouw creditcard.
Creditcard verloren: blokkeren
Ben je jouw creditcard verloren op reis of toen je ergens in haast moest afrekenen? Dan is het belangrijk dat je zo snel mogelijk contact op neemt met de betreffende bank of creditcardmaatschappij.
De bank of creditcardmaatschappij kan dan direct je verloren creditcard blokkeren, zo kan niemand meer gebruik maken van de pas op het moment dat deze gevonden wordt. Ter controle zal de medewerker van de bank of creditmaatschappij enkele vragen stellen wanneer je aangeeft dat de pas weg is, zo weten zij zeker dat jij ook echt de eigenaar van de verloren pas bent.
In de meeste gevallen kan je op dit moment meteen een nieuwe creditcard aanvragen. Vergeet dus nooit contact op te nemen met de bank na het verlies.
Creditcard gestolen: snel aangifte doen
Heb je het vermoeden dat je creditcard gestolen is? Doe dan direct aangifte bij de politie. Ben jij jouw creditcard verloren in het buitenland? Wacht dan niet totdat je weer terug bent in Nederland, maar doe dan altijd je aangifte in het land waar de creditcard gestolen is, verder in dit artikel wordt meer uitleg gegeven met betrekking tot het verliezen van een creditcard in het buitenland.
Als je geen aangifte doet bij de politie op het moment dat jouw creditcard gestolen is dan zal je niet kunnen aantonen bij de bank dat de mogelijke kosten niet door jou zijn gemaakt. Het kan namelijk zo zijn dat degene die de creditcard gestolen heeft nog aankopen doet voordat de creditcard geblokkeerd is, deze kosten zullen dan bij het niet doen van aangifte helaas voor de creditcardhouder zijn.
Vergeet dus nooit om direct aangifte te doen als je een vermoeden hebt van diefstal! Laat ook meteen je pas blokkeren om mogelijke toekomstige kosten te vermijden.
Contactgegevens voor het verliezen van een creditcard
Op het moment dat je jouw creditcard verloren bent, moet je deze creditcard dus laten blokkeren. Als je een creditcard wilt blokkeren zal je contact op moeten nemen met de betreffende bank of creditcardmaatschappij. Wij hebben de informatie van de bekendste banken en creditcardmaatschappijen voor je op een rijtje gezet zodat je direct aan de slag kunt:
Bank of creditcardmaatschappij | Noodnummer voor blokkeren creditcard | Nummer voor Emergency Cash | Levertijd nieuwe creditcard (Nederland |
---|---|---|---|
ABN Amro | +31 (0)20 660 06 11 | +31 (0)20 651 59 27 | 5 tot 10 dagen |
American Express | +31 (0)20 504 80 00 | n.v.t. | 5 tot 10 dagen |
ANWB Card | +31 (0)20 660 06 11 | n.v.t. | Binnen 3 weken |
ASN Bank | +31 (0)20 660 06 60 | +31 (0)30 283 53 72 | Binnen 10 dagen |
Bijenkorf Card | +31 (0)20 660 06 11 | n.v.t. | Binnen 3 weken |
Holland Visa Card | +31 (0)73 646 25 99 | n.v.t. | Enkele dagen |
ING | +31 (0)58 212 60 00 | +31 (0)20 228 88 00 | Binnen 6 dagen |
Knab | +31 (0)20 303 16 00 | n.v.t. | Binnen 2 dagen |
OHRA | +31 (0)20 660 06 11 | n.v.t. | n.v.t. |
Rabobank | +31 (0)88 722 67 67 | via internetbankieren | Enkele dagen |
SNS Bank | +31 (0)30 633 30 51 | +31 (0)26 400 10 55 | Enkele dagen |
Visa | +31 (0)20 660 06 11 | n.v.t. | Enkele dagen |
Zoals je in deze tabel kunt zien verschilt het per bank/creditcardmaatschappij hoelang het zal duren voordat je een nieuwe creditcard geleverd krijgt nadat je een creditcard verloren bent en dit hebt aangegeven.
Houdt er ook rekening mee dat dit de levertijd is op het moment dat je binnen Nederland een nieuwe creditcard aanvraagt, als je in het buitenland een nieuwe pas aanvraagt zal de levertijd aanzienlijk hoger zijn. Op het moment dat je jouw creditcard verloren bent, laat je deze direct blokkeren. In de meeste gevallen is het mogelijk om tijdens het blokkeren van je verloren pas direct een nieuwe pas aan te vragen.
Is dit niet het geval bij jou bank of creditcardmaatschappij? Dan kun je meestal via online bankieren een nieuwe pas aanvragen, het is natuurlijk ook mogelijk om een filiaal binnen te lopen en ter plekke een nieuwe creditcard aan te vragen.
Creditcard verloren in het buitenland: wat moet je doen?
Zoals eerder benoemd is het van belang om direct aangifte te doen als je het vermoeden hebt dat je creditcard gestolen is in het buitenland. Wacht dus niet met het doen van aangifte totdat je weer terug bent in Nederland, dan is het te laat!
Heb je na het verliezen van je creditcard in het buitenland geen andere betaalmogelijkheden meer? Dan kan je bij veel banken en creditcardmaatschappijen gebruik maken van de Emergency Cash service.
Boven in de tabel kan je zien bij welke banken en creditmaatschappijen deze service wordt verleend en welk nummer je hiervoor moet bellen. Je spreekt af met de bank of creditcardmaatschappij welk bedrag je nodig hebt en in welk land je bent op dat moment.
Zij zullen er vervolgens voor zorgen dat je bij het dichtstbijzijnde ophaalpunt het afgesproken geldbedrag kunt ophalen. Wij hopen dat je na het lezen van dit artikel voldoende informatie hebt met betrekking tot het verliezen van een creditcard.
Je weet nu wat je te doen staat op het moment dat je een creditcard verloren bent in eigen land of het buitenland. Wil je graag weten welke creditcard het beste is voor jouw situatie? Bekijk dan op deze pagina de handige vergelijker. Zo kun jij in één oogwenk zien welke het meest geschikt is voor jou.
0 reacties