Wil je graag investeren in startups? Dan zijn er een aantal zaken waar je goed op moet letten. De afgelopen jaren zijn het aantal personen die gaan investeren in jonge bedrijven flink toegenomen. Dit komt voornamelijk door de komst van allerlei platformen die het mogelijk maakt voor investeerders om gemakkelijk te beleggen in bedrijven die nog maar net zijn begonnen. Via crowdfunding kun je bijvoorbeeld al vanaf een paar tientjes beginnen met investeren, waardoor het voor iedereen toegankelijk wordt. Wel zijn er een aantal valkuilen die je tegen gaat komen onderweg naar het grote succes. We willen jou hier graag voor behoeden en daarom gaan we op deze pagina meer vertellen over investeren in een startup.
Wat is een startup?
Een startup is een jonge onderneming met een innovatief idee of product. In de meeste gevallen wordt het idee of product ondersteund middels nieuwe technologieën, waardoor het dus duur kan zijn om te produceren. De ideeën of producten van een startup zijn voornamelijk gericht op snelle groei en kunnen daarom binnen de kortste keren uitgroeien tot miljoenenbedrijven. Voorbeelden van succesvolle startups zijn bijvoorbeeld: SpaceX, Uber en AirBnB. Daarnaast zijn er ook nog een aantal succesvolle Nederlands startups, waaronder Swapfiets, Ticketswap en Adyen.
Waar moet je op letten als je gaat investeren in startups?
Wil je in een startup investeren? Zorg er dan voor dat je goed weet waar je aan begint. Er zijn namelijk meerdere aandachtspunten waar je rekening mee dient te houden. Hiermee voorkom je namelijk dat je slechte investeringen doet, alhoewel dit nooit is uit te sluiten. De perfecte investering met 100% zekerheid bestaat immers niet, maar dat snappen de meeste mensen nu eenmaal wel. Hieronder gaan we wat dieper in op verschillende valkuilen die startup investeerders vaak niet overzien.
Wijk niet af van je strategie
Ga je investeren in startups? Dan is het belangrijk om, net als bij andere investeringen, een strategie te bepalen. Maak bijvoorbeeld voor jezelf de keuze in wat voor bedrijven je wel en niet wilt investeren. Vervolgens is het de bedoeling dat je jezelf blijft houden aan de strategie, ongeacht de situatie.
In de praktijk blijkt dit echter anders te zijn, aangezien het soms toch wel verleidelijk is om net buiten je strategie om te handelen. Dit komt natuurlijk omdat investeerders opportunistische mensen zijn die overal kansen in zien. En hoe verleidelijk is het dan om een goede kans toch te pakken, ook al valt die buiten je strategie.
Naar onze mening is dit heel onverstandig, aangezien de discipline door vast te houden aan je strategie het succes bepaalt. Natuurlijk kan het wel eens voorkomen dat je erachter komt dat je strategie niet sterk is, maar dan kun je deze nog altijd bijsturen en aanpassen. Probeer hier echter wel een hele tijd aan vast te blijven houden en ga niet constant bijsturen.
Controleer referenties
Zodra je gaat investeren in startups moet je durven om referenties te vragen aan een bedrijf. De meeste investeerders nemen hier nauwelijks tot geen tijd voor, ondanks dat referenties een goed beeld vormen van een bedrijf.
Het is dus slim om bij startups om referenties te vragen van bijvoorbeeld klanten, werknemers, partners of andere investeerders. Mochten zij die niet willen geven? Ga dan ook niet investeren.
Technologie ontwikkeld door derden
Dit stuk geldt voornamelijk voor als je gaat investeren in startups die software verkopen. Er zijn tegenwoordig namelijk veel startups die software verkopen aan klanten. In dit geval is het belangrijk om te weten of zij de software zelf hebben ontwikkeld of laten ontwikkelen door een derde partij.
Als de software namelijk is ontwikkeld door een derde partij zijn er vaak meer kosten aan verbonden. Daarnaast is het bedrijf afhankelijk van deze partij om te ontwikkelen. Dit is voor veel investeerders een rode vlag, aangezien ze niet voor de volle 100% kunnen uitgaan van de inzet van het bedrijf. Wat natuurlijk een belangrijk factor is als je gaat investeren.
Verkopers blijven verkopers
Wanneer je gaat investeren in startups is het goed om in je achterhoofd te houden dat het toch verkopers blijven. Zo zullen ze vast al een heel verkooppraatje hebben klaarstaan en kunnen ze al jouw vragen op een prachtige manier beantwoorden. Verkopers zijn ook altijd goed in het verkopen van hun eigen producten en prijzen deze al gauw de hemel in. Ben hier dus altijd waakzaam voor als je gaat investeren in startups.
Natuurlijk is de keuze voor een investering vaak subjectief, maar vergeet ook zeker niet de objectieve kant. Ondernemers kunnen het vaak zo mooi brengen dat je haast blind met al je vermogen zou willen instappen. Let hier voorop, en onderbouw je beslissing ook met harde cijfers. Kijk hiervoor bijvoorbeeld naar verkoopcijfers en marktonderzoeken om je keuze om wel of niet te investeren in bedrijven te ondersteunen.
Fear of missing out
De ‘fear of missing out’, ook wel bekend als het FOMO effect is veelvoorkomend onder beleggers. Vooral bij investeren in startups is dit een bekend fenomeen.
Stel je krijgt een kans van een startup om te investeren in hun bedrijf en ze bieden een enorm rendement. De rest van de investeerders zeggen allemaal ‘ja’, maar wat doe jij dan? Er bestaat een grote kans dat je alleen hierdoor ook al ‘ja’ wilt zeggen, omdat je bang bent dat je dadelijk iets misloopt.
Wanneer veel mensen ‘ja’ zeggen in een bepaalde groep, wordt het lastig om voor één persoon ‘nee’ te zeggen. Hier kunnen we nu eenmaal niets aan doen, want zo zit de mens in elkaar. Wel willen we je hiervoor behoeden als het gaat om investeren in startups, want je kunt zomaar al je geld verliezen met mooie praatjes van ondernemers.
Investeren in startups: conclusie
Investeren in startups kan een leuk avontuur zijn. Je dient er echter wel rekening mee te houden dat je dit zomaar even erbij doet. Het is namelijk essentieel dat je er veel mee bezig bent en er veel tijd in stopt om succesvol te worden.
Doe goed onderzoek naar start ups, alvorens je erin gaat beleggen. Neem ook bovenstaande tips mee in het onderzoek en bepaal voor jezelf welke investeringen wel of niet interessant. Houd er altijd rekening mee dat beleggen niet zonder risico’s is en dat je in principe al je geld kunt kwijtraken. Dit komt niet vaak voor, maar bij startups is de kans wel groter.